Facebook-facaden

Giver Facebook og Instagram dig sommetider fornemmelsen af, at alle andre nok har det sjovere end dig? Har færre problemer end dig? Er mere lykkelige og meget heldigere end dig?

Hvis du får det sådan, så er du ikke alene! Faktisk viser en stor undersøgelse, The Facebook Experiment, at de fleste mennesker bliver i dårligere humør – f.eks. i form af ensomhed, tristhed og vrede – af at være på Facebook. Og at de bliver i mærkbart bedre humør, hvis de holder op med at bruge Facebook.

I The Facebook Experiment bad man 1.095 forsøgspersoner, der ofte brugte facebook, vurdere deres livskvalitet. Så delte man gruppen op i to og forbød den ene gruppe at bruge Facebook i en uge. Derefter bad man begge grupper om igen at vurdere deres livskvalitet.

Pause fra Facebook giver mere aktivt liv
Dem, der havde holdt pause fra Facebook, følte sig lykkeligere, mindre kede af det og mindre ensomme. De oplevede også, at de havde fået et mere aktivt socialt liv, altså at de mødtes med flere mennesker. Og de blev mere tilfredse med deres sociale liv.

Undersøgelsen viser også, at man har mindre risiko for at blive stresset, hvis man ikke bruger Facebook, og at man bliver bedre til at være tilstede i nu'et.

Spørgsmål til debat

  • Hvordan påvirker det dig at være på Facebook?
  • Tænker du over, at de fleste måske poster det positive fra deres liv, og at det måske ikke er så fantastisk, som det ser ud?
  • Poster du selv kun det positive fra dit liv? 
  • Hvad kan der være af ulemper ved at skulle præsentere sig selv på en bestemt måde på Facebook?

Det hele ser perfekt ud

"De sociale medier bliver i høj grad brugt til at promovere det liv, man ønsker at vise. Reelt kan der gå 30 dage, fra man tjekker ind i New York, og til man er i biografen med 10 fantastiske veninder. Men indimellem har man siddet derhjemme og kedet sig med mor og far ligesom alle andre".
Kilde: ekspert i netkultur, Jonas Ravn, i Politiken

Læs artiklen

Facebook-misundelse

  • Halvdelen er misundelige på de fantastiske oplevelser, som andre poster
  • Hver tredje er misundelige på, hvor lykkelige andre virker
  • 4 ud af 10 er misundelige på den succes, som det ser ud til, at andre har.

Kilde: The Facebook Experiment, Institut for Lykkeforskning