Din rolle som lærer

De unge er eksperterne, når det kommer til funktionaliteterne på sociale medier. Men de har brug for voksne til at guide dem i forhold til etik og moral. Og alt er ikke til diskussion. Nogle gange er noget rigtigt, og noget er forkert. Brug det etiske kodeks og træd ind i rollen som den, der guider.

  • Vigtigt med lærerstyret forløb
    Tag udgangspunkt i det etiske kodeks og insister på at være den moralske guide og på at ikke alt er til diskussion. Hvis eleverne selv får lov at sætte rammerne, risikerer det at stikke af på moralske afveje, hvor dem, der har mest indflydelse i klassen, får lov at sætte dagsordenen. Der er altid magt på spil.

     
  • Udvis interesse for de unges liv på sociale medier
    Spørg ind til elevernes liv på de sociale medier. Det er ikke at blande sig, men at vise omsorg. Flere undersøgelser viser faktisk, at børn og unge savner, at de voksne interesserer sig for deres online liv.  

     
  • Forstå betydningen af likes og anerkendelse
    Det er måske svært som voksen at forstå, hvorfor det betyder så meget for unge at få mange likes. Men på de sociale medier måles ens popularitet i høj grad i likes. Og alle andre kan se, hvor mange likes man har. For de unge er det alvor, og hvis du ikke anerkender det, kan du ikke forvente, at de vil indgå i en åben dialog med dig.

     
  • Udryd flertalsmisforståelser
    Som mennesker er tilbøjelige til at navigere efter, hvad vi tror er normalt, og hvad vi tror, andre forventer – simpelthen fordi vi har behov for at passe ind i fællesskabet. Men ofte hænger vores forestillinger om, hvad der er normalt at gøre, ikke sammen med virkeligheden. Hvis mange unge f.eks. tror, at det er almindeligt at sende private billeder af sig selv til andre, kan det få dem til at efterligne en adfærd, der ikke har hold i virkeligheden. Derfor er det effektivt at arbejde med at udrydde flertalsmisforståelser. Spørg fx: 'Er det nu også rigtigt, at alle gør det?'
     
  • Udtryk dine positive forventninger til eleverne
    Fordi vi som mennesker navigerer meget efter, hvad vi tror, andre forventer, er det effektivt at arbejde med positive forventninger til eleverne. Giv f.eks. udtryk for, at du selvfølgelig regner med, at de passer på hinanden, gerne vil hjælpe hinanden osv. 

     
  • Formidl konsekvenserne af de unges handlinger
    Tal med eleverne om konsekvenserne ved f.eks. aldrig at kunne slette det, de har lagt på nettet. De fleste unge ved f.eks. ikke, at de overgiver rettighederne for alle deres billeder til Instagram, når de uploader dem – og konsekvenserne kan være svære at begribe. 

     
  • Vær den moralske guide
    De unge ved måske mest om de sociale medier. Men de har brug for hjælp fra voksne til at guide dem i forhold til, hvordan de skal begå sig på sociale medier – ligesom vi som voksne guider dem i alle mulige andre sammenhænge.

Sig det med fotos

Unge i dag kommunikerer meget via billeder – derfor er det ekstra vigtigt at oplyse dem om risikoen ved at sende billeder, der er private. 

Sådan føles det ikke at få likes

Forestil dig, at du går ind på lærerværelset, stiller dig op foran alle dine kolleger, tager ordet og begejstret fortæller om et nyt projekt, du har lavet.

Forestil dig så, at overhovedet ingen af dine kolleger reagerer – ingen kigger op fra det, de er i gang med, eller kommentarer det, du fortæller om. Du ved ikke, om det er fordi, de ikke har hørt dig, ikke gider høre om dit projekt, eller synes det er et forfærdeligt projekt.

Det kan også være, de kan se, at de andre lærere ikke reagerer, og derfor gør de det heller ikke selv. Forestil dig så, at det er sådan, hver gang du går ind på lærerværelset.

Så ved du, hvordan det føles at poste et billede eller en opdatering og ikke få nogen likes.