Mobilen ødelægger din søvn

Hvis man har svært ved at falde i søvn om aftenen, er det let at ty til mobilen for at slå tiden ihjel. Men den gør det faktisk endnu sværere.

Når klokken er 21, er din krop faktisk programmeret til at begynde at producere søvnhormonet melatonin, som henover aftenen vil gøre dig træt og give dig lyst til at gå i seng og sove.

Men hvis du sidder foran en skærm, f.eks. din mobil, så kan lyset fra telefonen narre din krop til at tro, at det stadig er dag. Så producerer den ikke melatonin, og så får du sværere ved at falde i søvn.

Selvom du falder i søvn, vil kvaliteten af søvnen blive dårligere. Det betyder, at du vil være mere træt næste dag. Derfor er det en god idé at lade være med at bruge telefonen for meget om aftenen – i hvert fald en time før du skal i seng. 

Spørgsmål til debat

  • Har du tit svært ved at falde i søvn?
  • Bruger du mobilen meget om aftenen?
  • Hvilke problemer kan der være med at bruge mobilen om aftenen?

 

Mobilen med i sengen

Over halvdelen af eleverne i danske 7. klasser bruger mobilen, når de skal til at sove.

En tredjedel af eleverne i danske 7. klasser vågner engang imellem om natten og svarer på beskeder. Dem, der gør det, føler sig oftere trætte om morgenen.

Kilde: Børnerådets pixirapport Unge og medier 2014

Læs rapporten